Wednesday, November 28, 2018

BAB 10: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID


PENDAHULUAN

Pengurusan penasihatan mempunyai tiga komponen yang penting iaitu bimbingan, penasihatan dan mentoring. Pertamanya menurut Crow & Crow (1960) konsep bimbingan bermaksud bantuan seseorang yang memiliki peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seseorang individu dari setiap peringkat usia. Tujuannya adalah untuk menolong mengarahkan hidupnya sendiri, membuat pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya sendiri. Dalam konsep pendidikan, bimbingan merupakan keseluruhan perancangan aktiviti-aktiviti dalam membantu pelajar mengalami cara-cara untuk mencapai kejayaan dalam pendidikan mereka. Keduanya adalah konsep penasihatan. Menurut Zuraidah (1994) memberi nasihat ialah strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat. Menurut Gibson & Mitchell (1999) nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan berguna. Nasihat ialah ajaran, petunjuk yang baik, peringatan mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal. Konsep yang ketiga adalah konsep mentoring. Mentoring mengambarkan wujudnya perhubungan berterusan antara individu (mentor) dengan individu atau sekumpulan individu (mentee) bertujuan meningkatkan tahap professionalisme mantee. Menurut Fletcher (2000) mentoring bermaksud membimbing dan menyokong pelajar (mantee) supaya beliau dapat melalui satu transisi sukar dengan lebih mudah, tentang melicinkan tatacara, yang dapat membenarkan, menyakinkan di samping mengurus  dan mengarahkan.

ISI-ISI PENTING

Ciri-ciri bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu, melainkan membantu atau menolong individu mengikut arah yang sesuai dengannya. Bimbingan yang diberikan kepada individu yang memerlukan bantuan untuk memecahkan permasalahan yang dihadapinya. Selain itu, ciri-ciri penasihatan berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada diri individu yang bermasalah. Penasihatan berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang yang dianggap lebih berautoriti kepada seorang lain. Orang yang berautoriti ini adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan, mempunyai kelayakan dan pengiktirafan dan memberi nasihat adalah strategi yang paling cepat untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu meninggalkan kesan. Akhirnya ciri-ciri mentoring iaitu mementingkan perkembangan personal dan professional mentee yang berterusan untuk memudahkan sesuatu transisi dan memastikan berlaku perkembangan positif. Selain itu, bertindakbalas terhadap kelebihan individu, nilai dan keperluan mentor dan mantee, bertimbang rasa dan akur kepada kesilapan yang sukar dielakkan dan menerima kesilapan yang boleh diterima dan yang tidak.

Di samping itu, proses bimbingan, penasihatan dan juga mentoring adalah sangat penting dan mempunyai urutan yang tertentu. Proses bimbingan dan penasihatan mempunyai lima fasa. Fasa 1 ialah kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat pelajar. Dalam fasa ini, pihak pengurusan sekolah terlebih dahulu perlu menerima konsep ini. Penekanan haruslah diberikan kepada guru yang mengajar pelajar kerana mereka lebih rapat dan arif mengenai pelajar-pelajar mereka berbanding guru yang tidak mengajar. Mereka perlu disedarkan tentang kepentingan perkhidmatan bimbingan dan penasihatan sebagai pengelola dan sumber rujukan pelajar. Fasa 2 adalah menguasai kemahiran-kemahiran asas bimbingan dan penasihatan. Pada tahap ini, semua guru dibantu dan diterapkan dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan melalui kursus, seminar dan bengkel khas. Penguasaan kemahiran-kemahiran ini boleh dijalankan secara berperingkat dan merupakan asas menjadi guru pembimbing yang berkesan.

Fasa 3 adalah proses mengenali pelajar. Pada tahap ini, guru-guru dapat mengaplikasi kemahiran-kemahiran asas kaunseling dan boleh mengenal pasti pelajar-pelajar yang memerlukan bimbingan dan  penasihatan. Antara teknik atau kaedah yang boleh digunakan oleh guru untuk tujuan mengumpul maklumat tentang pelajar yang menerima perkhidmatan bimbingan ini ialah teknik ujian, temubual, soal selidik, teknik sosiometrik, teknik skala pemeringkatan, teknik autobiografi dan rekod kesihatan. Fasa 4 adalah proses membimbing pelajar Secara khususnya, pelajar akan dibimbing melalui tiga cara iaitu menjalankan bimbingan secara individu, bimbingan secara kelompok dan juga konsultansi yang melibatkan ibu bapa. Oleh kerana pelajar memerlukan perhatian yang khusus, guru pembimbing lebih dapat mendekati pelajar melalui bimbingan secara individu kerana pelajar merasakan dapat diberi perhatian sepenuhnya oleh guru. Manakala bimbingan kelompok melibatkan pelajar-pelajar yang mempunyai masalah yang sama seperti program yang berbentuk motivasi, kemahiran pelajar, dan personal. Fasa 5 adalah analisis penilaian. Fasa ini melihat keberkesanaan perhubungan bimbingan dan penasihatan itu sama ada berkesan atau tidak berkesan. Hasil analisis ke atas pelajar dibahagikan kepada dua kategori iaitu berjaya dibimbing atau tidak berjaya dibimbing. Keputusan dari fasa ini akan dijalankan ke dalam fasa berikutnya jika perlu.
  
RUMUSAN

Proses mentoring pula mempunyai empat proses. Proses yang pertama ialah menjalin perhubungan. Mentor perlu merikan masa dan tingkatkan usaha supaya terbina perhubungan yang dikehendaki. Mentor dan mentee perlu menggunakan masa yang sesuai untuk mengenali satu sama lain supaya timbul rasa  saling mempercayai. Jika ini berlaku dengan baik maka proses mentoring akan menjadi satu aktiviti yang mudah dan bermakna. Langkah seterusnya adalah untuk  mentor dan mantee sama-sama menjana persetujuan/ perjanjian yang perlu dilaksana dan dipatuhi oleh mereka semasa sesi mentoring. Perjanjian  meliputi  penyediaan jadual untuk sesi mentoring, mengenalpasti batasan serta cara dan teknik mentoring. Wujudnya perjanjian bersama ini akan mewujudkan perhubungan yang harmoni. Proses ketiga merupakan perkembangan professional mantee. Ini merupakan langkah utama mentoring kerana melibatkan fungsi dan peranan mentoring itu sendiri. Pada ketika ini, kedua-dua mentor dan mentee perlulah menentukan matlamat mentoring, menjana senarai latih-tubi dan aktiviti mentoring supaya  matlamatnya tercapai. Pada ketika ini juga, perlu ada usaha untuk mewujudkan perhubungan yang harmoni dan berterusan antara mereka. Proses yang akhir adalah menamatkan perhubungan. Proses mentoring berakhir apabila matlamatnya tercapai di mana ia dinilai oleh mereka yang berkenaan. Perhubungan mentoring hendaklah berakhir dengan tahap pencapaian positif iaitu satu transformasi berperingkat kepada perhubungan yang kasual. Mentoring tidak sepatutnya berakhir tiba-tiba. Dalam kes tertentu pula , perhubungan mentor-mantee akan berkembang kepada sesuatu yang lebih kekal.

No comments:

Post a Comment

BAB 1: SOSIOLOGI DALAM PENDIDIKAN

PENGENALAN ⇒ Sosiologi adalah kajian saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial manusia dalam pelbagai aspek. ⇒ Tujuan utama ...