PENDAHULUAN
Menurut Kamus Dewan
(4th Edition) pelbagai bermaksud perihal pelbagai jenis. Budaya pula
ditakrifkan sebagai tamadun, peradaban, kemajuan fikiran, akal budi, cara
berfikir, berkelakuan, dan sifat budaya yang mengenai kebudayaan sudah maju
akal budi. Ini adalah definisi daripada segi bahasa tetapi apa itu “pelbagai
budaya”. Satu sistem kepercayaan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati
kewujudan kepelbagaian dalam kelompok dalam sebuah organisasi atau masyarakat,
mengakui dan menghargai perbezaan social-budaya dan menggalakkan dan menerima
sumbangan berterusan mereka dalam kontek dan budaya yang inklisif dalam
organisasi atau masyarakat. Pelbagai budaya adalah seni untuk mengurus
kepelbagaian dan Malaysia merupakan satu masyarakat pelbagai budaya. Guru pula
agen untuk mencapai keharmonian dalam masyarakat pelbagai budaya. Menurut
Gorski (2002) multicultural education is a progressive approach for
transforming education that holistically critiques and addresses current
shortcomings, failings and discriminatory practices in education. Selain itu
terdapat juga perbezaan individu dalam konsep pelbagai budaya. Manusia memang berbeza
antara satu sama lain dan guru perlu sedar hakikat ini. Terdapat guru yang
mengajar pelajar seolah-olah semuanya sama tahap, seperti kebolehan, kesediaan,
motivasi dan jangkaan yang sama. Semua pelajar adalah berbeza dari segi minat,
gaya pembelajaran dan jangka masa yang diperlukan untuk belajar.
ISI-ISI PENTING
Sekolah memikul tanggungjawab
memastikan sama ada struktur program mereka responsif terhadap kepelbagaian
pelajar, Caranya adalah melalui pendidikan inklusif. Pendekatan pendidikan
inklusif adalah satu model untuk sekolah-sekolah menangani ciri kepelbagaian di
kelas biasa. Menurut Sabri Salleh, Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan (1996), Pendidikan
Inklusif dalam konteks pendidikan khas adalah pendidikan yang diberikan kepada
murid-murid dengan keperluan pendidikan khas yang belajar bersama-sama dengan
murid-murid normal, di dalam kelas yang sama dan diajar oleh guru biasa.
Pendidikan
inklusif bermaksud usaha untuk mengintegrasikan pelajar secara individu. Pendidikan
inklusif juga jadi satu falsafah sekolah dan sudah menjadi tanggungjawab
pengurusan sekolah untuk mengamalkannya. Dalam pendidikan inklusif, beberapa
perubahan perlu dilakukan terutamanya peranan sekolah khas iaitu membuka
peluang kepada pelajar OKU dan sebagai pusat rujukan dan perundingan serta
bekerjasama dengan sekolah biasa untuk menjayakan pendidikan inklusif serta menjalankan
kursus pengembangan staf atau kursus-kursus dalam perkhidmatan guru biasa. Peranan
atau implikasi pendidikan inklusif kepada
guru ialah memerlukan bantuan dan sokongan guru-guru lain di sekolah dan
guru-guru khas. Kesepaduan tenaga dan pemikiran tersebut mengurangkan
pergantungan kepada pendekatan pengasingan. Guru perlu menukar cara bekerja
sendirian kepada cara kolaboratif iaitu cara berkumpulan dan sentiasa
bertukar-tukar pendapat antara satu sama lain.
Di
samping itu, tujuan pendidikan pelbagai budaya iaitu mengajar pelajar mengenali,
menerima dan menghargai perbezaan yang wujud kerana budaya, bangsa, kelas
sosial, gender, agama, keperluan istimewa(OKU), golongan minoriti dan orientasi
seksual. Selain itu menanam di kalangan pelajar rasa tanggongjawab dan komited
kepada tugas dan amanah dalam masyarakat
yang demokrasi, saksama dan adil supaya sedar akan perlu keadilan sosial
dalam masyarakat. Seterusnya prinsip pendidikan pelbagai budaya pula pelajar
dan guru sentiasa ada harga diri, integreti, jujur, benar serta bermaruah.
Tambahan pula, konsep pendidikan pelbagai budaya ialah guru seharusnya memberi
penekanan kepada kajian tentang etnik yang meliputi ciri kolompok pelbagai
budaya serta sumbangan mereka kepada masyarakat.
Selain
itu, memberi penekanan kepada kesan penindasan terhadap satu kelompok oleh
kelompok lain dan pampasan kepada yang ditindas serta meneliti kesukaran
dialami oleh kelompok ditindas serta mengatasi masalah yang dihadapi oleh
kelompok ditindas. Selain itu, melihat pendidikan pelbagai budaya sebagai satu
proses yang memberi penekanan kepada aspek intrisik sesuatu budaya juga
terhadap bagaimana budaya mempengarohi
P&P untuk mendapat pelajar melalui cara yang adil, berintegreti dan
tidak bias. Semua boleh dicapai jika
P&P setiap kursus perlu ada fakta-fakta sejarah dan peristiwa penting dan
menekan usaha untuk memahami keadaan semasa termasuk tingkah laku setiap insan.
Matlamat pendidikan pelbagai budaya hendaklah untuk membangunkan pengetahuan,
kemahiran dan sikap yang dapat berfungsi dalam
masyarakat pelbagai budaya supaya dapat diwujudkan “keadilan sosial” dan
juga dipanggil “cross-culture” atau “multicultural skills” (pengetahuan, kemahiran dan sikap) untuk
mengujudkan kesedaran, kefahaman dan penerimaan terhadap segala jenis
perbezaan.
Seterusnya,
implikasi dan cabaran pendidikan pelbagai budaya. Pendidikan adalah satu proses evolusi yang berubahan secara
berterusan. Proses ini merupakan satu pengalaman yang mencabar dan membawa
tekanan kepada guru. Bagi menghadapi perubahan ke arah menangani kepelbagaian pelajar
secara berkesan dan berkualiti maka latihan dan perkembangan staf guru boleh
berlaku dalam tiga kaedah iatu melalui program perguruan asas/pra perkhidmatan.
Sukatan pelajaran pendidikan guru di maktab dan universiti perlu disemak
semula untuk menekankan komponen
kepelbagaian pelajar dari pemahaman konsep dan kaedah. Struktur dan organisasi
sekolah yang mendokong falsafah inklusif dan keterampilan guru untuk berfungsi
dalam bentuk mod kolaboratif. Kaedah yang kedua adalah melalui kursus dan
perkhidmatan. Kursus dalam perkhidmatan dilakukan secara berterusan untuk membantu
para guru menangani perubahan secara
berkesan. Isi kandungan kursus perlu diasaskan kepada kumpulan
sasaran serta aspek2 perubahan,
penguasaan kemahiran baru dan peneguhan
kemahiran yang sedia ada. Kaedah yang ketiga adalah dengan mengadakan program
pengembangan staf berpusatkan sekolah.
RUMUSAN
Kesimpulanya, guru merupakan aset penting dalam
pembentukan pelajar yang pelbagai budaya. Seseorang guru itu haruslah berusaha
dalam menangani masalah pelajar-pelajarnya yang datang dari pelbagai sudut dan
aspek. Guru perlu bersifat “Multicultural”.
No comments:
Post a Comment