Pendahuluan
Tingkah laku adalah apa yang dilakukan atau
diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku merupakan semua tindakan
manusia yang boleh diperhati, diukur, dinilai dan sebarang perbuatan yang
dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
Tingkah laku adalah manifestasi fizikal sebarang sikap yang berasaskan
nilai-nilai tertentu. Menurut Lewis M.Beaker (2001), sebarang perbuatan yang
dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
Manakala, tingkah laku bermasalah disebut sebagai ‘abnormal behaviour’, iaitu
tingkah laku yang terkeluar dari nilai dan norma masyarakat. Konsepnya
bertentangan dengan tingkah laku normal yang lazimnya dipersepsi, dirasai,
dilakukan dan dialami oleh kebanyakan orang dalam masyarakat. Mohd Nazar
Mohamad (1990) mentakrifkan tingkah laku bermasalah individu sebagai tingkah
laku yang mengganggu perjalanan kehidupannya. Menurut Robert H. Woody di dalam
bukunya yang berjudul ‘The School and the Behavior Problem Child’ menyatakan
semua tingkah laku di sekolah dapat diperlihatkan dalam pelbagai bentuk dan
ragam.
Faktor Pengurusan Tingkah Laku Disiplin
1.
Pentadbiran
Menurut Newman (1963), dalam
bukunya yang bertajuk Administrative Action, beliau mendefinisikan pentadbiran
sebagai satu bimbingan, kepimpinan dan kawalan daya usaha kumpulan pekerja
kearah pencapaian matlamat. Bagi Walker (1977), mendefinisikan pentadbiran
sebagai satu proses untuk menyelaraskan aktiviti-aktiviti organisasi melalui
pembentukan matlamat dan polisi dan menentukan langkah-langkah yang perlu
diambil untuk mencapainya.
Dalam hal pengurusan disiplin
sekolah, setiap peringkat pentadbir dan guru-guru mempunyai kuasa, tugas dan
tanggungjawab yang agak berbeza, tetapi saling melengkapi. Di sekolah, dengan
adanya Peraturan 4 dalam Peraturan-peraturan Pelajaran Disiplin Sekolah (1959),
Guru Besar sesebuah sekolah adalah bertanggungjawab atas disiplin sekolah.
Sehubungan itu, beliau hendaklah mempunyai kuasa ke atas guru-guru dan
murid-murid sekolah itu.
2.
Akta
Dalam konteks peraturan dan
disiplin dalam sekolah di Malaysia adalah berdasarkan kepada tiga rujukan utama
(James Ang Jit Eng, 2011). Pertama, peraturan-peraturan Pelajaran (Disiplin
Sekolah) 1959, iaitu peraturan yang dibuat berdasarkan kuasa-kuasa yang diberi
oleh seksyen 116, Ordinan Pelajaran 1957. Kedua, buku-buku panduan pengurusan
disiplin yang diterbitkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Ketiga,
surat-surat Pekeliling Ikhtisas yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan
Malaysia secara berkala. Dalam konsep akta ini menekankan dan menfokuskan
seksyen 116 Ordinan Pelajaran 1957.
3.
Pekeliling
Ikhtisas
Pekeliling Ikhtisas merupakan
satu Warta Kerajaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia yang
diedarkan dari semasa ke semasa. Merupakan satu arahan dan garis panduan dalam
melaksanakan suatu tugasan dan perkhidmatan. Merupakan satu punca kuasa yang
perlu dipatuhi oleh penjawat awam. Antara tujuan Pekeliling Ikhtisas dikeluarkan
adalah kerana ia merupakan satu peringatan dan langkah kawalan dan pencegahan
bagi tujuan penjimatan dan salah guna dan juga merupakan satu arahan dan garis
panduan dalam melaksanakan suatu tugasan dan perkhidmatan serta sebagai satu
peraturan dan perlindungan. Antara sasaran Pekeliling Ikhtisas adalah kepada
pelajar, guru, pentadbir (sekolah,PPD,JPN) dan ibu bapa.
4.
Pembentukan
Peraturan Sekolah
Peraturan sekolah merupakan
suatu persetujuan yang dipersetujui bersama oleh warga sekolah dalam mengawal
disiplin dan tingkah laku manusia yang berada di dalamnya. Istilah peraturan
dapat didefinisikan sebagai undang- undang yang ditetapkan untuk menentukan
ketenteraman, keharmonian dan kelicinan perjalanan aktiviti- aktiviti dalam
masyarakat atau sekolah. Tujuan peraturan ini dibuat adalah bagi mengawal
tingkah laku disiplin dan melicinkan perjalanan kehidupan warga sekolah supaya
proses pembentukan jati diri dan pendidikan berjalan lancar tanpa wujud
sebarang gangguan. Setiap pelajar dan guru dibekalkan buku peraturan sebagai
panduan dalam mematuhi peraturan sekolah.
5.
Data dan Rekod
Menurut Hoffer (2005), data
merupakan sesuatu yang mewakilkan objek dan peristiwa yang mewakili erti dan
sangat penting bagi pengguna. Manakala, Navatha dan Elmasri (2000) pula
menyatakan data ialah fakta yang dapat disimpan dan memiliki erti. Secara umumnya,
dapat disimpulkan bahawa data ialah fakta mentah mengenai sesuatu benda, orang,
peristiwa atau persekitaran yang belum diproses dan boleh menjadi sesuatu yang
bermakna atau tidak bermakna sehingga fakta tersebut diproses. Bagi istilah
rekod pula, menurut Akta Arkib Negara (2003), “Rekod ditafsirkan sebagai suatu
bahan dalam bentuk bertulis atau bentuk lain yang menyatakan fakta atau
peristiwa atau selainnya merakamkan maklumat, termasuklah kertas, dokumen,
daftar, bahan bercetak, buku, peta, pelan, lukisan, gambar foto, mikrofilem,
filem sinematografi, rakaman bunyi, rekod yang dihasilkan secara elektronik
tanpa mengira bentuk atau ciri-ciri fizikal dan apa-apa salinannya”.
6.
Hukuman Dan
Tindakan
Hukuman boleh diertikan sebagai kuasa
mengenakan hukuman bagi sesuatu salah laku. Tindakan pula adalah langkah yg
diambil untuk mengelakkan atau mengatasi sesuatu.Peraturan 4, dalam
Peraturan-Peraturan Pelajaran ( Disiplin Sekolah ) 1959, Guru Besar adalah
orang yang bertanggungjawab keatas hukuman dan tindakan disiplin di sekolah dan
beliau mempunyai kuasa ke atas guru-guru dan murid-murid di sekolah itu.Walau
bagaimana pun, di bawah peraturan-peraturan tersebut Guru Besar diperuntukkan
untuk menurunkan kuasa disiplin dan kuasa menjalankan hukuman kepada guru-guru
lain yang ditetapkan olehnya bagi maksud itu dan dalam menurunkan kuasa itu
tertakluk kepada syarat-syarat atau had-had yang difikirkannya patut.
7.
Program
Berkaitan Pengurusan Tingkah Laku Disiplin
Pelaksanaan program-program
mengatasi masalah disiplin merupakan salah satu inisiatif pihak sekolah untuk
mengawal disiplin pelajar di sekolah.Walau bagaimanapun,program-program ini
tidak akan mencapai objektifnya jika pelajar tidak menghayati mesej-mesej yang
disampaikan dalam program tersebut. Untuk memastikan masalah disiplin di
kalangan pelajar ini dibincangkan bersama ibu bapa.Kementerian Pendidikan telah
mengeluarkan surat bertajuk “Masalah Salahlaku Murid dijadikan Agenda Tetap
Mesyuarat Agung dan Mesyuarat Jawatankuasa Persatuan Ibu bapa Guru (PIBG).Surat
tersebut juga mencadangkan agar PIBG menubuhkan satu jawatankuasa kecil khas
untuk tujuan ini.
RUMUSAN
Bidang pendidikan merupakan antara bidang yang
penting dalam sesebuah negara. Pembangunan pendidikan tidak dapat lari daripada
pembangunan murid itu sendiri kerana murid atau murid merupakan subjek sepada
pendidikan itu. Dalam hal ini, faktor pengurusan tingkah laku murid harus
diambil berat kerana murid perlu dikawal selia bagi memastikan sahsiah diri
mereka tetap dijaga apabila mereka meningkat dewasa.
No comments:
Post a Comment