Di dalam bilik darjah, selain
mengajar, guru juga memainkan peranannya sebagai pengurus. Tugas guru sebagai
pengurus ialah mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya
menjalankan tugas mereka mengikut jadual bertugas, mengurus keadaan fizikal
bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif, mengurus bahan-bahan pengajaran dan
sebagainya.Kecekapan guru dalam menjalankan tugas sebagai pengurus akan
mewujudkan sosioemosi yang selesa, disiplin kelas yang baik dan keadaan bilik
darjah yang kondusif dan sesuai bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran.Menurut Lee Shok Mee (1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan
atau suasana belajar yang dapat meransang minat belajar kanak-kanak dalam
mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak
tahu kepada tahu.
ISI-ISI PENTING
Konsep
Pengajaran
l
Pengajaran
merupakan satu proses penyampaian ilmu pengetahuan
l
Pengajaran
berkesan------ Merancang topik, objektif, isi, cara penyampaian dan penilaian
yang sesuai dengan kebolehan sedia ada dan minat pelajar
l
Pengajaran
merupakan satu tindakan yang bertujuan untuk membawa perubahan dari segi
kepercayaan, nilai dan makna
l
Pengajaran
merupakan aktiviti intelek
l
Ia
melibatkan pemikiran,perasaan, dan penilaian
l
Pengajaran
merupakan satu sistem aktiviti yang ditujukan kepada pelajar-pelajar dengan
harapan akan membawa perubahan tingkah laku dikalangan mereka
l
Terdapat
dua jenis pengajaran iaitu pengajaran
terkini dan tradisional
l
Dalam
pengajaran terkini, terdapat
pengajaran yang memusatkan kepada
murid
l
Dalam
pengajaran tradisional, pengajaran memusatkan kepada guru
Ciri-ciri
Pengajaran
l
Mempunyai
unsur utama iaitu guru dan murid
l
Guru
sebagai pengajar dan murid memainkan peranan sebagai murid
l
Melibatkan
proses pemikiran dan penggunaan bahasa & simbol
l
Dijalankan
dengan pelbagai bentuk
l
Meliputi
segala aspek Proses melibatkan interaksi dua hala
l
Mengandungi
unsur sains dan unsur seni
Ciri-ciri
Pembelajaran
l
Peringkat
mengikut turutan
Rangsangan → Pemikiran →
Perubahan Tingkah Laku
l
Perubahan
tingkah laku dari tahap rendah ke tinggi
l
Proses
yang berterusan & akan berhenti apabila hilang motivasi atau motif
pembelajaran yang sesuai
l
Pembelajaran
akan berlaku dari pengalaman atau latihan
l
Perubahan
tingkah laku dibentuk dari proses pemikiran dan penanggapan
l
Berlaku
atas usaha sendiri mengikut motif atau motivasi seperti keinginan belajar
RUMUSAN
Pengurusan alam pembelajaran ini perlu
dititikberatkan oleh para guru supaya minat para pelajar dapat dipupuk dengan
mudah.Selain itu,segala pemindahan maklumat akan berjalan lancar sekaligus
meningkatkan pencapaian para pelajar.
No comments:
Post a Comment