Monday, December 3, 2018

BAB 5: PENGURUSAN MURID


Pengenalan


Pengurusan didefinisikan sebagai proses untuk mencapai misi dan objektif organisasi melalui tindakan yang diselaraskan oleh ahli organisasi (Michael & Jones, 2000). Selain itu, Snel (2000) menyatakan bahawa pengurusan ialah proses bekerja dengan orang dan sumber untuk mencapai matlamat organisasi.Pengurusan murid pula merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Hal ini kerana pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah. Kepimpinan sekolah seharusnya memainkan peranan yang lebih daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan penyelenggaraan.
            Pengurusan murid mempunyai beberapa elemen penting bagi menetukan objektif yang dibuat tercapai. Antaranya, ialah pengurusan rekod murid, kesediaan belajar murid dan memotivasikan murid. Oleh itu, setiap elemen ini mempunyai peranan yang vital dan seharusnya dirangka dengan perancangan yang rapi.
1.      Pengurusan rekod murid
Pengurusan rekod murid merupakan tanggungjawab utama seorang guru dalam aktiviti mencatat bidang pengurusan berkaitan penjagaan, mengawal penciptaan yang sistematik, penerimaan, penggunaan dan ciri rekod termasuklah proses menjaga dan memelihara bukti dan maklumat murid ke dalam bentuk rekod.
2.      Kesediaan Murid Belajar
Terdapat dua jenis kesediaan pembelajaran murid, iaitu kesediaan kognitif dan kesediaan afektif. Kesediaan kognitif lebih berkait rapat dengan mental untuk memahami dan berfikir. Manakala, kesediaan afektif merujuk kepada sikap, keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilainya untuk menerima pelajaran yang ingin disampaikan. Kesediaan psikomotor merujuk kepada penguasaan kemahiran yang berpusat kepada tindakan fizikal termasuklah perkembangan fizikal, iaitu fungsi anggota dan pengawalan penyelarasan penggerak di dalam seluruh tubuh badan.
3.      Memotivasikan Murid.
Akhir sekali, motivasi merupakan rangsangan yang membangkitkan minat seseorang individu ke arah mencapai sesuatu matlamat tertentu. Tingkah laku yang berpusatkan pada sesuatu perkara dan mampu menghasilkan kepuasan secara berulang-ulang. Manakala, naluri pula rasa ingin tahu yang mencetuskan tingkah laku seperti ingin mencuba dan menjelajah. Dari segi desakan melibatkan tindakan disebabkan oleh keperluan fisiologi. Seterusnya, keperluan melibatkan keinginan memenuhi kekurangan fisiologi dan psikologi. Akhir sekali, sikap pula dibentuk daripada kefahaman, perasaan dan tindakan, harapan iaitu ramalan subjektif selaras dengan kognitif dan aspirasi iaitu penilaian yang subjektif terhadap tugas yang dilaksanakan. 

No comments:

Post a Comment

BAB 1: SOSIOLOGI DALAM PENDIDIKAN

PENGENALAN ⇒ Sosiologi adalah kajian saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial manusia dalam pelbagai aspek. ⇒ Tujuan utama ...