Sunday, December 2, 2018

BAB 6: PENGURUSAN BILIK DARJAH


Pengenalan
Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana guru dan pelajar bekerja, saling bekerjasama, dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006). Pengurusan bilik darjah adalah suatu proses pembentukan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya di mana iklimnya kondusuf untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Ia melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan sendiri (Noraini Idris, 2009).

PERANAN GURU MELAHIRKAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH YANG KONDUSIF

1.      Aktiviti Pembelajaran Berkumpulan
Tujuan aktiviti pembelajaran dilaksanakan adalah untuk memudahkan guru membimbing pelajar.pelaksanaan aktiviti ini memerlukan kerjasama yang utuh daripada para pelajar. Dalam hal ini, pelajar yang cerdas boleh membantu pelajar yang lemah. Guru pula boleh beri tumpuan kepada pelajar yang sama peringkat kebolehan.

2.      Aktiviti Pengajaran Individu
Aktiviti pengajaran individu boleh dilakukan dengan menjalankan aktiviti dalam kumpulan yang kecil. Dalam hal ini, guru harus menyediakan situasi pembelajaran yang meransang pelajar untuk belajar. Pengawasan yang baik oleh guru dapat meningkatkan potensi para pelajar. Objektif utama aktiviti ini adalah untuk melahirkan pelajar yang dapat memperkembangkan kemahiran berfikir dan bertindak dengan sendiri.

3.      Penyediaan Pusat Pembelajaran
Pusat pembelajaran ialah ruang dalam bilik darjah yang dilengkapi dengan pelbagai bahan sumber dan dibina mengikut kreativiti guru dan pelajar. Ia diwujudkan bagi menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara formal atau tidak formal. Sesi pengajaran dapat dilakukan dengan pelbagai teknik, kaedah dan pendekatan.

4.      Pengurusan Sumber
Pengurusan sumber didefinisikan sebagai segala bahan dan alat yang dapat membantu guru mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan. Pengurusan ini penting bertujuan untuk mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang hidup dan mencabar, seterusnya menjamin perkembangan pembelajaran pelajar.

5.      Penyediaan Bahan
Penyediaan bahan bermaksud apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran merangkumi alat dan isi pelajaran. Ia digunakan sebagai rangsangan untuk mewujudkan situasi pembelajaran yang lebih bermakna.

Kesimpulannya, terdapat lima aspek penting dalam pengurusan pembelajaran, iaitu aktiviti pengajaran berkumpulan, aktiviti pengajaran individu, pusat pembelajaran, pengurusan suber dan penyediaan bahan.

RUJUKAN
1.      James Ang Jit Eng, Ed.D. Pengurusan Bilik Darjah: Strategi-Strategi Mewujudkan Komuniti Pembelajaran Berkesan.
2.      Mohd Amir Shariffudin Hashim, Pengurusan Bilik Darjah: Pandangan Dari Sudut Interaksi Guru-Murid.


No comments:

Post a Comment

BAB 1: SOSIOLOGI DALAM PENDIDIKAN

PENGENALAN ⇒ Sosiologi adalah kajian saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial manusia dalam pelbagai aspek. ⇒ Tujuan utama ...