Interaksi yang berlaku
di dalam bilik darjah melibatkan banyak hala, iaitu di antara guru dengan
bahan, bahan dengan murid dan guru dengan murid dan bahan. Strategi ini
mengutamakan kecekapan dan kemahiran murid dala memanipulasikan pelbagai jenis
bahan. Strategi ini lebih sesuai digunakan oleh guru kerana ia menekankan
perkembangan jasmani, kognitif dan rohani murid-murid. Pembelajaran berasaskan
sumber sangat berguna dalam membantu guru menghadapi murid pelbagai keperluan. Strategi
ini menyediakan pelbagai sumber bagi pembelajaran murid untuk kadar masing-
masing pada setap masa dan di tempat pilihan mereka.
Secara umum, bahan bermakna apa sahaja yang digunakan
dalam pengajaran termasuklah pengetahuan dan nilai- nilai. Dari segi teknologi
pendidikan, apa yang diguna untuk menyampaikan pengajaran dan menjadi ransangan
pelajaran digolongkan sebagai media pendidikan. Koleksi bahan buku dan bukan
buku yang boleh membantu dalam proses pengajaran dan pembelajaran sama ada bagi
keperluan guru atau murid. Antara komponen pembelajaran berasaskan sumber
ialah:
1.
Penggunaan buku teks
2.
Aktiviti penelitian
3.
Pencarian bahan dari pelbagai sumber
4.
Latihan penyelesaian masalah.
5.
Penggunaan alat pandang dengar.
Strategi pemusatan bahan
terbahagi kepada dua kategori iaitu bahan pengajaran dan bahan pembelajaran. Bahan-bahan
yang digunakan ialah seperti carta, graf, peta specimen, model gambar dan
projektor. Pada era globalisasi ini, bahan yang lebih canggih telah
diaplikasikan seperti cakera padat interaktif, permainan interaktif,
persidangan-tele dan persidangan video. Strategi ini memupuk sifat- sifat
sosial yang positif khasnya bila murid dan guru berkongsi sumber dan bahan.
Seterusnya, terdapat empat fungsi dan peranan utama pusat
sumber;
1.
Pusat perkembangan idea dan kreativiti.
2.
Mengisi masa lapang.
3.
Pusat professional.
4.
Pusat kegiatan balajar dan mengajar.
RUMUSAN
Sebagai kesimpulannya, penggunaan sumber dalam bidang pendidikan mampu meningkatkan kefahaman pelajar terhadap pengajaran yang telah diajar kepada mereka. Selain itu, guru- guru dapat menyampaikan sesuatu pengajaran yang lebih berkesan lagi berpandukan kepada sumber rujukan dalam membuat persediaan mengajar.
RUJUKAN
1. Pengurusan Sumber. (2018). Retrieved from
https://www.scribd.com/document/53622580/pengurusan-sumber
No comments:
Post a Comment